اقتصادی

بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی غرب آسیا پا در رکاب تولید گذاشت/ دستان تلاشگر، فعالیت را به کارخانه برگرداند

در کارخانه آساک دوچرخ قوچان ۳۲ نوع دوچرخه تولید می شود که در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش می رسند.

 

فعالیت کارخانه آساک دوچرخ قوچان از سال ۱۳۷۶ در حومه شهر قوچان و در زمینی به وسعت ۲۰ هکتار با زیربنای چهار هکتار و هم‌چنین اشتغال ۱۹۲ نفر آغاز شد.

کارخانه آساک دوچرخ قوچان یکی از کارخانه‌های تولید دوچرخه است که تا پیش از این به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید غرب آسیا از آن یاد می‌شد، اما متأسفانه این کارخانه در سال ۱۳۸۳ و پس از واگذاری به بخش خصوصی ناگهان چرخ تولید آن با توقف همراه شد.

بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه پا در رکاب تولید گذاشت/جرقه‌های امید و دستان تلاشگر، کار و فعالیت را به این کارخانه برگرداند
او با اشاره به  بدهی کارخانه آساک دوچرخ می‌افزاید: بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فقط بدهی کارگری داشت و ۲۰۰ نفر کارگر در آستانه اخراج قرار گرفتند، همچنین بدهی این کارخانه بدهی‌های بانکی بود که از بانک وام گرفته شده، اما در کارخانه هزینه نشد.

قلیچی سرپرست کارخانه آساک دوچرخ قوچان می‌گوید: کارخانه آساک دوچرخ قوچان در سال ۱۳۶۲ برای شروع فروش سهام اقدام کرد که قرار بود در مجتمع صنعتی دوچرخه سازی قوچان در سال ۳۰۰ هزار دوچرخه تولید شود، در آن زمان ۲۲۰ کارگر مستقیما در این کارخانه مشغول به کار بودند.

اما علت ورشکستگی این کارخانه که ماهانه بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه تولید داشت، چه بود؟

سرپرست کارخانه آساک دوچرخ قوچان ادامه می‌دهد: تمام مشکلات این کارخانه به سوء مدیریت مربوط است.

یک کارگر در این کارخانه می‌گوید: ما چند ماه بدون گرفتن حقوق کار کردیم و حتی دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی مان هم تمدید نشد.

حالا بدهی کارگران از یک طرف و طلبی که بانک به این کارخانه داشت مشکل را چندین برابر کرده بود. یکی از دلایل دیگر هم، واردات بی رویه‌ای بود که ترمز چرخ‌های تولید این کارخانه را کشید.

این حکایت تنها کارخانه تولید دوچرخه در شهرستان قوچان است که قرار شد به مزایده برود تا پول طلبکاران آن پرداخت شود.

بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه پا در رکاب تولید گذاشت/جرقه‌های امید و دستان تلاشگر، کار و فعالیت را به این کارخانه برگرداند
دستگاه قضایی برای حل مشکلات کارخانه آساک دوچرخه قوچان وارد عمل می‌شود

تصمیم به تغییر تیم مدیریت جدید و مالک کارخانه گرفته می‌شود و مسئولان شهرستان با کمک دستگاه قضایی برای حل مشکل آن وارد عمل شدند.

حسین ولیدخت دادستان قوچان می‌گوید: ما توانستیم ۹ ماه حقوق‌های معوق کارگران را در این یک ماه پرداخت کنیم.

بزرگ‌ترین کارخانه دوچرخه‌سازی خاورمیانه پا در رکاب تولید گذاشت/جرقه‌های امید و دستان تلاشگر، کار و فعالیت را به این کارخانه برگرداند
حالا جرقه‌های امید و دستان تلاشگر، کار و فعالیت را به این کارخانه برگرداند. اینجا مهندسان و متخصصان انواع دوچرخه در سایز‌های مختلف طراحی و تولید می‌کنند.

یونس ضیایی مدیر تولید کارخانه آساک دوچرخ قوچان می‌گوید: در حال حاضر در این کارخانه ۱۷ خط فعال مشغول به کار هستند.

بیچرانلو مدیریت کنترل کیفیت می‌گوید: تمامی پارامتر‌ها که از لحاظ استاندارد باید لحاظ شود، رعایت می‌شود.

با راه اندازی مجدد کارخانه آساک دوچرخ قوچان ظرفیت تولید دوبرابر شده است

با راه اندازی مجدد کارخانه آساک دوچرخ قوچان ظرفیت تولید دوبرابر شده و نیاز دوچرخه در بازار داخلی کشور تامین شده است، همچنین در این کارخانه زمینه صادرات هم فراهم است.

قلیچی سرپرست کارخانه آساک دوچرخ قوچان با اشاره به اینکه ما توانایی صادرات به تمامی کشور‌ها را داریم، می‌گوید: در این یک ماه ۳ هزار دوچرخه پیش فروش داریم، همچنین ما در سال ۳۰۰هزار دوچرخه می‌توانیم تولید کنیم.

او می‌افزاید: در حال حاضر در این واحد تولیدی ۳۲ نوع دوچرخه در رنج قیمتی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تولید می‌شود که در بازار‌های داخلی و خارجی به فروش می‌رسد.

سرپرست کارخانه آساک دوچرخ قوچان ادامه می‌دهد: قرار است به زودی خط تولید موتور برقی در این کارخانه راه اندازی شود. همچنین بالغ بر ۶۰۰ نفر نیرو در سه شیفت کاری مشغول به کار می‌شوند.

کارشناسان و مدیران این واحد تولیدی می‌گویند در صورت تامین مواد اولیه و تثبیت دستورالعمل‌ها امکان افزایش ظرفیت در تولید و صادرات ۵۰ میلیون دلاری فراهم می‌شود.

گزارشگر:زهراقره‌ای

انتهای پیام//ز. ق/ گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مشهد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا