اجتماعی

پوشش تلفن همراه در داخل ساختمان جزو تعهدات اپراتورهاست

مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری برخی از تعهدات اپراتورها در قبال سازمان رگولاتوری را شرح داد.

 

گستردگی پوشش تلفن همراه یکی از مباحث مهم در بخش ارتباطات سیار است که با میزان رضایت مشتری از اپراتورهای تلفن همراه رابطه‌ای مستقیم دارد و پوشش دهی نامناسب اپراتورها منجر به نارضایتی و ثبت شکایت از سوی مشترکان می‌شود . در شش ماهه اول سال ۹۹ در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۹۵، مشترکان اپراتورهای تلفن همراه ۵ هزار و ۴۸۸ شکایت در حوزه عدم آنتن دهی تلفن همراه ثبت کرده‌اند که بخشی از این شکایات مربوط به عدم آنتن دهی در داخل ساختمان است. مشکلی که با همکاری سایر دستگاههای اجرایی و مشترکان قابل حل شدن است. این موارد موضوعاتی است که در گفتگو با سید محمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری تشریح شده اند.

وضعیت پوشش تلفن همراه در مناطق مختلف شهری، روستایی و جاده‌ها در سه نسل ۳G، ۲G و ۴G چگونه است؟

در حال حاضر، هزار و ۳۱۹ شهر فناوری ۲G ، هزار و ۲۸۹ شهر ۳G و هزار و ۱۵۸ شهر تکنولوژی ۴G را پوشش می دهند. در روستاها نیز آمار سه تکنولوژی به ترتیب ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا، پنج هزار و ۹۷۶ روستا و سه هزار و ۳۹۹ روستاست. ۸۶ درصد جاده‌های کشور ۲ و ۶۷ درصد ۳G و ۳۹ درصد ۴G را پوشش می دهند.

در برخی مناطق کیفیت پوشش دهی دچار مشکل است، چه دلایلی باعث بروز مشکلات در زمینه عدم پوشش دهی می‌شود ؟

دلایل متفاوت است که از جمله آن می توان به عدم همکاری شهرداری‌ها و مردم، سرقت‌ دکل‌ها، وضعیت جغرافیایی، میزان جمعیت، آب و هوای منطقه – که می‌تواند بر سیگنال‌های مخابراتی تاثیر بگذارد، اشاره کرد. به عنوان مثال در حال حاضر پوشش‌دهی در برخی مناطق کلانشهرها تحت تاثیر هارمونی ساخت و سازها، قرار گرفته است، چرا که حتی مصالح بکار رفته در ساختمان‌ها و قطر دیوارها، سیگنال‌های مخابراتی را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. درباره مشکلات پوشش دهی در جاده‌ها و روستاها نیز می توان به نبود زیرساخت‌های لازم مانند برق جاده، عدم دسترسی برای احداث سایت و موضوع سرقت های مکرر تجهیزات مخابراتی اشاره کرد.

منظورتان از عدم همکاری شهرداری ها چیست؟

عمده مشکل اپراتورها در بحث پوشش دهی شهرها به موضوع احداث سایت ها به دلیل ممانعت های مردمی و قوانین شهرداری‌ها مربوط می‌شود؛ متاسفانه در این بخش در برخی از شهرها، شهرداری‌ها به صورت سلیقه‌ای با موضوع نصب دکل و تجهیزات مخابراتی برخورد می‌کنند.

 چرا شهرداری‌ها برای احداث و نصب سایت و دکل با اپراتورها همکاری نمی کنند؟

این موضوع را باید از شهرداری‌ها پرسید. البته رگولاتوری و مناطق نه گانه آن تا جایی که قوانین اجازه می‌دهد با شهرداری‌ها در تعامل هستند اما معتقدم این تعاملات باید در مقررات شهرداری‌ها گنجانده شود.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تعامل با شهرداری‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟

در شهر تهران جلساتی بین شرکت ارتباط مشترک شهر و نمایندگان رگولاتوری برگزار می‌شود که در زمینه صدور مجوز نصب دکل های مخابراتی در برخی مناطق توافقاتی انجام شده است، در سایر شهرها نیز مدیران مناطق نه گانه رگولاتوری با شهرداری‌های حوزه فعالیت خود تعاملاتی را انجام داده اند؛ امیدواریم همکاری رگولاتوری با شهرداری‌ها وارد مرحله جدیدی شود.

به موضوع عدم همکاری مردم اشاره کردید، مردم چطور می توانند با اپراتورها همکاری کنند؟

مردم از کیفیت آنتن دهی در برخی مناطق به ویژه در داخل منزل، اداره و … در مناطق پر جمعیت و متراکم شکایت دارند. متاسفانه مردم در این زمینه نگرانی‌هایی دارند و به همین دلیل در برخی موارد با اپراتورها همکاری‌های لازم صورت نمی گیرد.

مردم اجازه نصب دکل‌های آنتن را نمی دهند چون فکر می کنند این دکل‌ها سرطان زاست، آیا این تصور درست است؟

متاسفانه گاهی این تصور اشتباه که دکل‌های مخابراتی سرطان زاست، شنیده می‌شود در صورتیکه تجهیزات مخابراتی براساس استانداردهای جهانی ساخته می‌شود. علاوه بر این، کیفیت و عملکرد این تجهیزات به صورت مداوم توسط دستگاههای مسئول مانند سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی و به مردم اعلام می‌شود که نصب این تجهیزات بر روی ساختمان‌ها مشکلی برایشان ایجاد نمی‌کند.

همانطور که اشاره کردید پوشش دهی تلفن همراه در داخل ساختمان یکی از موضوعات مهم برای مشترکان است، آیا اپراتورها تعهدی در مورد پوشش دهی آنتن تلفن همراه در داخل ساختمان دارند؟

اپراتورها براساس پروانه و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ملزم هستند تمام سطح شهر از جمله داخل ساختمان‌ها را پوشش دهند. در واقع اپراتورها در پروانه خود متعهد شدند که تمام شهر را پوشش بدهند و این کاملاً بدیهی است که این تعهد داخل ساختمان‌ها ، پارک‌ها، پاساژهای متعارف و … را در بر بگیرد.

بر این اساس آیا می توان اپراتورها را به پوشش دهی آنتن تلفن همراه در داخل ساختمان ملزم کرد؟

بله، اپراتورها در این مورد الزام دارند و درصورت رعایت نکردن این موضوع براساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جریمه می‌شوند. البته رگولاتوری معتقد است همانطور که سازمان نظام مهندسی بعد از بررسی وضعیت سیم‌کشی برق، نصب کنتور و … در ساختمان‌ها ، مجوز پایان کار را برای آن ساختمان صادر می‌کند، باید با تدوین مقررات مناسب، برای برج‌ها و ساختمان‌ها ی بلند نیز تهیه تجهیزات و جانمایی برخی وسایل مخابراتی را الزامی کند.

با توجه به مفاد پروانه فعالیت و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آیا اپراتورها به تعهدات خود در زمینه ایجاد یا برقراری پوشش تلفن همراه عمل کرده اند؟

به صورت کلی، بله. اپراتورها حتی در برخی تعهدات مانند پوشش دهی نسل ۳ و ۴ موبایل فراتر از تعهدات توسعه‌ای در پروانه‌شان عمل کرده اند که مشترکان می توانند نتایج آن را مشاهده کنند. البته ممکن است در نقاطی به دلایلی که گفته شد نقص‌هایی وجود داشته باشد که برابر قوانین با آنها برخورد می‌شود .

سامانه‌ای وجود دارد که مردم بتوانند نتایج پوشش دهی تلفن همراه را در منطقه خود مشاهده کنند تا بتوانند بهترین اپراتور را انتخاب کنند؟

بله. مردم می توانند با مراجعه به سامانه نت سنج پلاس به آدرس اینترنتی https://netsanjplus.ir یک منطقه را انتخاب کرده و پوشش دهی تمام اپراتورها در آن منطقه را با درصد خطای بسیار کم، مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنند.

انتهای پیام/حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا