بهانههای مشرکان از کجا سرچشمه میگیرد؟

تفسیر اجمالی آیه ۱۱ سوره فرقان و تفسیر امام صادق علیه السلام از این آیه را در این گزارش بخوانید.
قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
بَلْ کَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ ۖ وَأَعْتَدْنَا لِمَنْ کَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِیرًا
بلکه این کافران ساعت قیامت را تکذیب کردند و ما آتش سوزان دوزخ را بر آن که قیامت را تکذیب کرد مهیا داشتهایم.
تفسیر آیه ۱۱ سوره فرقان
مفضَّلبنعمر گوید: خدمت امام صادق علیه السلام آیه «بَلْ کَذَّبُوا بِالسَّاعَةِ وَأَعْتَدْنَا لِمَن کَذَّبَ بِالسَّاعَةِ سَعِیرًا»؛ را خواندم، آن حضرت فرمودند: «خداوند سال را دوازده ماه آفرید و شب و روز را هرکدام دوازده ساعت قرار داد و از میان ما اهل بیت نیز دوازده امام قرار داد و امیرالمؤمنین علیه السلام نیز یکی از آن ساعتها بود».
در این جمله از طعنه آنان بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اعتراضشان بر آن جناب به غذا خوردن و راه رفتن در کوچه و بازار اعراض شده و فرموده اینها بهانه است، حقیقت امر غیر از این کلامى است که به ظاهر مى گویند، بلکه علت انکارشان بر نبوت تو و طعنشان بر تو این است که اینان قیامت را قبول ندارند و معاد را منکرند و معلوم است که براى کسانى که اعتقادى به معاد ندارند، نبوت معنایى ندارد و براى کسانى که قائل به حساب و جزا نیستند دین و شریعت مفهومى ندارد.
پس اشاره به سبب اصلى بهانهها بعد از نقل آنها و پاسخ آنها در اینجا نظیر همین جریانات است؛ جمعى از مفسرین گفته اند: جمله (بل کذبوا بالساعة) حکایت یکى دیگر از اباطیل آنها است. کلمه «سعیر» به معنای آتش پر التهاب و سوزان است.
پیامهای آیه ۱۱ سوره فرقان
۱- سرچشمه بهانههای کفّار، بی اعتقادی به قیامت است. «بَلْ کَذَّبُوا بِالسّاعَهِ» (ریشه بهانه جویی کفّار که چرا پیامبر گنج وباغ ندارد، تکذیب قیامت است)
۲- تکذیب معاد بسیار خطرناک است. «کَذَّبُوا بِالسّاعَهِ … کَذَّبَ بِالسّاعَهِ»
۳- بهشت و دوزخ از قبل آفریده و آماده شده است. «أَعْتَدْنا»
۴- گناه بزرگ، عذاب بزرگ به دنبال دارد. «کذب- سَعِیراً»
انتهای پیام/خبرنگاران جوان